fbpx

BC Luleå går tillbaka till rötterna – spelar i gröna ställ

Här är årets baskethändelse i Norrbotten.
Tillsammans med Plannja AB arrangerar BC Luleå en ”Retromatch” – då Luleålaget återgår till de klassiska, grönvita dräkterna.
”Det kommer att bli något i hästväg” säger BC Luleås klubbdirektör Lars Mosesson.

Mellan 1976 och 2010 hette Luleås elitbasketlag på herrsidan Plannja Basket.

Klädda i grönt och vitt växte Plannja Basket fram som en stormakt i svensk basket. Klubben vann sju SM-guld mellan 1997 och 2007 och satte basketstaden Luleå på Europa-kartan.

I dag heter klubben BC Luleå och förknippas med färgerna blått, vitt och rött. Men BC Luleå har inte glömt sin rika historia.

Därför kommer klubben nu, tillsammans med den tidigare huvudsponsorn Plannja AB, att lansera årets baskethändelse i Norrbotten.

Nämligen en retromatch där BC Luleå återgår till sina originalfärger.

”Vi har haft tre otroligt starka varumärken som huvudsponsorer. Plannja AB, LF Norrbotten och på senare år har vi fått in LKAB. Vi är väldigt stolta över att Plannja AB fortfarande är en av våra större samarbetspartners”, säger klubbdirektör Lars Mosesson.

Förutom grönvita ställ ska även arrangemanget kring matchen återgå till hur det såg ut under Plannja Basket-tiden.

Matchen kommer att spelas fredagen 1 november när Djurgården Basket kommer på besök.

Som av en händelse är dessutom en riktig Plannja Basket-ikon, Charles Barton, tränare för Djurgården.

”Det är kul att vi kan göra det här mot just Djurgården med Charles Barton som coach. Han har varit med i vår förening under lång, lång tid och var med när vi började bygga upp föreningen till den är i dag. Det kommer att bli något i hästväg”, säger Mosesson.

Från Plannja AB:s håll ser man väldigt positivt på att tillsammans med BC Luleå arrangera en ”Retromatch”.

”Grymt! Vi ser fram emot att det blir en match i sann Plannja-anda. Vi ser tillbaka på tiden under Plannja Basket med stor nostalgi. Det är många stora profiler som har spelat i våra färger. Det ska bli superkul”, säger Ann-Katrin Ahlbäck, marknadsföringschef för Plannja AB.

Går det att sätta ord på vad Plannja Basket betytt för Plannja AB?
”Mycket. Plannjas varumärke kopplas fortfarande ihop med basket. Många tänker basket i första hand när man berättar att man jobbar för Plannja. Det har betytt mycket förutom att vi är många på Plannja som tycker om basket och är glada över att vi fortfarande har ett samarbete”, säger Ahlbäck.

HistorikInför matchLars Mosesson

Fler nyheter

Bastugatan 6-8, 972 41 Luleå.
Öppettider, vardagar 09.00-16.00 (matchdagar 08.00-15.00)
0920-22 37 77